V jóginově knihovně by určitě neměly chybět také sborníky nakladatelství Santal. Ročník 2002, z kterého je dnešní ukázka obsahuje mimo jiné úvahy o názvu jóga, vegetariánský receptář, představení jihokorejské terapie Su-Jok, nebo třeba komentáře k tématu karma a reinkarnace. Příjemné čtení.
Mudrc reaguje na myšlenku o smrti odlišně. Začne o problému smrti uvažovat celou svou inteligencí a s klidem. Tato úvaha byla pro něho startem, jak soustředěným úsilím prozkoumat smrt a ji překročit. Tak tomu bylo u Buddhy a stejný případ byl Vénkatarámana. Začal uvažovat: „Kdo a co tu umírá? Zřejmě umírá tělo. Příbuzní přijdou a odnesou ho na pohřebiště, kde z něj zbude popel. Když tělo zemře, zemřu také já? Co jsem vlastně ve skutečnosti? Jsem-li já toto tělo, pak s jeho smrtí zemřu také. Jestli však jím nejsem, pak přežívám.“
Jestliže se díváme na každou situaci, když nastane, jako na novou lekci, které se musíme naučit, nebo jako na starou lekci, které se máme naučit lépe, získáme přesně to, co potřebujeme, a přesně v době, kdy to potřebujeme.
Proroci a učitelé mohou obracet pozornost člověka k Cestě, ale pouze neštěstí a utrpení ho donutí ji sledovat.
Staří řekové nanazývali karmu Nemesis nebo ananké, muslimové ji označují jako kismet, Indové jako karma a první křesťané jako „setbu a sklizeň“. Karma není neměnná a její působení je zaměřeno na osobní vývoj každé duše. Zákony karmy a reinkarnace vysvětlují člověku otázku „proč?“, která ho provází již po celá staletí, jednoduchými slovy evangelisty Matouše: „Kdo zasévá dobrá semena, získává bohatou sklizeň. Kdo zasévá špatná semena, sklízí úrodu špatnou.
Podle jednoho z nejstarších jazyků světa, sanskrtu, kořen „judž“ znamená spojit, spřáhnout, sjednotit. Jóga je tedy dle tohoto výkladu, propojení všech vnitřních oblastí těla i mysli. Dá se tak vyložit i jako spojení s vnějším světem, s okolím, s přírodou (vertikální propojení), což se projevuje jako vnímavost, adaptabilita na okolí. Tomu odpovídá vyjádření Šrí Kršny v Bhagavadgítě, že „jóga je obratnost v jednání“, které předpokládá vnitřní klid a vnímavost na okolí (a potvrzuje, že jóga je především pro náš denní život). A možno říci naopak – rozdělení představuje chaos, neprůchodnost energie, existenci bloků, v podstatě ne-moc.