Dnešní ukázkou Z jogínovy knihovny je kniha, která tvoří absolutní základ pro poznání jógy jako návodu pro celkovou rovnováhu. Přibližně 200 let př.n.l. mudrc Pataňdžali zesystematizoval cestu jógy do známých osmi (ashta) částí (anga) – odtud známé pojemnování Ashtanga jóga (někdy také rádža/královská jóga) – a dílo dostalo název Jógasútra.
Celé dílo sestává z aforismů (súter), které jsou pro lepší pochopení doplněné o komentáře. Jógasútru z dnešní ukázky přeložil a komentoval František Benda (za číslem je uvedena sútra a za odrážkou část komentáře). Příjemné čtení a zamýšlení.
I.2 Jóga je zastavení změn mysli
I.34 Také je prospěšné vědomé dýchání a zadržování dechu
– Jde o vědomé vydechování a zadržování dechu
II.4 Nevědomost je zdroj všech ostatních příčin utrpení
II.29 Těchto cvičení je osm: zákazy (jama), příkazy (nijama), správné držení těla (ásana), ovládnutí dechu (pránájáma),
– ovládnutí smyslů (pratjáhára), koncentrace (dhárána), meditace (dhjána) a kontemplace (samádhi).
Aby tyto strohé požadavky neodradily začátečníka dříve, než je vůbec začal praktikovat, lze chápat výraz „jama – zákazy“ jako „varování“ nebo „zdrženlivost“ a výraz „nijama – příkazy“ jako „doporučení“ nebo „pravidla“.
Je zřejmé, že osm požadovaných druhů cvičení zabírá všechny složky lidské osobnosti. Lze je rozdělit do skupin:
etická: jama a nijama
tělesná: ásany, pránájáma, pratjáhára
mentální: dhárana, dhjána, samádhi – ty se nazývají společným jménem Sanjama.
II.31 Je nutno je dodržovat (zákazy) bez ohledu na postavení, místo, čas a okolnosti.
– Předpisy platí nejen za uvedených okolností ale mají být dodržovány v myšlenkách, slovech a činech.
Je zbytečná každá omluva a výmluva, neboť vlastní mysl je současně viníkem, žalobcem i soudcem. Sám před sebou nikdo uniknout nemůže a nikoho jiného se to netýká.
II.33 Proti rozptylujícím myšlenkám se cvičí opačné představy
– Bezprostředně po zachycení první stopy nežádoucího směru je prospěšné vytvořit na obranu myšlenky stejné síly, ale opačného významu a tím onu nežádoucí anulovat.
III.30 Sanjama na nervové centrum v hrdle odstraňuje hlad a žízeň.