Z JÓGÍNOVY KNIHOVNY II – KNIHA O JÓZE

A máme tady další ukázku Z jogínovy knihovny.
Dnes bude z Knihy o józe od Lucy Lidell. Mohu doporučit jako jednu z nejlepších knih o józe – výborně ilustrovaná, napsaná bez zbytečností, které by vás uspávaly a dá se podle ní i cvičit.
V současné době je sice titul rozebrán, ale po nějakých antikvariátech a v knihovnách lze ještě sehnat.

Nyní ale již k ukázce:
Každá ásana má tři stadia – zaujetí polohy, výdrž a návrat do výchozí pozice. Tyto kroky ovšem neprovádíme odděleně, naopak, vše by měl být jeden plynulý pohyb.
Ásana začíná účinkovat až při výdrži, pokročilí jógíni tráví v poloze nehybně i hodiny. Zaujměte danou polohu, zůstaňte v klidu a snažte se pomalu a zhluboka dýchat.
Hlavně nikdy neriskujte žádné zranění tím, že se budete nutit do dokonalé pózy a přetěžovat tělo víc, než je v současné době schopno vydržet. Vždy záleží na tom, jak jsou vaše svaly uvolněné a kdy vám dovolí pokročit o krok dále.

Mnoho lidí už zapomnělo, jak správně dýchat. Dýchají povrchně, ústy a málo, nebo vůbec nevyužívají bránici, ani při nádechu nezvedají ramena a nezapojují břišní svaly.
Tak se do těla dostává méně kyslíku a není využíváno celé kapacity plic, což vede k nedostatku vitality a snížené obranyschopnosti proti chorobám.
Stejně jako jsou tři stadia každé ásany, v Pránájámě (umění ovládat dech), existují v každém dechu tři fáze: nádech, výdrž a výdech. Lidé si často myslí, že z celého dýchání je nejdůležitější nádech, ale ve skutečnosti je klíčem ke správnému dýchání výdech. Protože čím víc starého vzduchu vydechnete, tím více můžete nádechem získat čerstvého.

Rozdíl mezi koncentrací a meditací je v hloubce dosaženého stavu, ne v technice – během koncentrace člověk drží mysl pevně na uzdě. Při meditaci není žádná uzda nutná, protože mysl zůstává naladěná na jedné vlně dobrovolně. Sluneční paprsky, které procházejí zvětšovacím sklem, získávají dost energie na to, aby mohly rozdělat oheň. Stejným způsobem myšlenky, které se ubírají jedním směrem, mohou způsobit, že se mysl stane velmi pronikavou a silnou. Budete-li pravidelně meditovat, objevíte smysl záměru a síly vůle a vaše myšlení bude jasnější a soustředěnější a vy budete moci ovlivňovat všechnu svou činnost.

Pomalé a jemné pohyby ásan jsou ideální i pro pokročilejší věk. Ásany udržují duši i tělo stále mladé a aktivní a pránájáma dodává mozku potřebný kyslík. Mnoho cviků může být prováděno i na židli, některé i na posteli. Dokonce pokud z nějakého důvodu nemůžete cvičit vůbec, můžete si sami sebe při cvičení představovat. Je to ohromný trénink koncentrace, ale přináší i mnoho z účinků poskytovaných vlastním cvičením.

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů