OTÁZKY A ODPOVĚDI – III

1. Je jóga pro chlapy?
Přestože je dnes cvičení ásan tolik populární především díky ženám, původně se jednalo o výlučně mužskou záležitost. Jógu (nejen cvičení sérií pozic) původně praktikovali pouze brahmáni, tj. nejvyšší indická kasta (kněží) a ženy k ní neměly přístup.

Navíc pro chlapy může hrát cvičení ásan důležitou roli i z toho důvodu, že jsou od přírody méně ohebnější, než ženy. Nemusí to nutně znamenat, že se ženám v tomto ohledu musíme vyrovnat, ale pokud máme sklony k větší ztuhlosti, nápad něco s tím udělat, není úplně k zahození. A není lepšího a propracovanějšího systému, skrz který toho dosáhnout, než pomocí jógových ásan.
Ona ta ztuhlost pramení mimo jiné také z našeho přístupu řešit většinu věcí silou a pokud nepomáhá síla, pak je na řadě ještě hrubší síla, jenže ne vždycky je to to nejchytřejší a nejefektivnější řešení. Krom toho cvičení ásan markantně zlepšuje trpělivost, schopnost koncentrace a posiluje vůli.

Nikdo taky neříká, že by měl každý, kdo přijde na lekci, hned začít hledat své nitro a poslouchat, jak to dělají ženy.

Pokud tedy zvažujete jógu a nejste si úplně jisti, zda lekce neobsahuje přespříliš ženského principu :-) doporučuji rovnou trochu náročnější a na cíl zaměřený styl jako ashtanga vinyasu, power yogu nebo vyloženě bootcampový přístup ve formě bikram jógy.

 

2. Co mám dělat, když mně na podložce ujíždí ruce/chodidla?
Pomineme-li správný výběr podložky, tzn. ne takovou, kterou seženete i s pouzdrem za 100,- Kč v nějakém supermarketu, pak bude jen otázkou času, než se v pozicích naučíte pracovat tak, aby vám nic neujíždělo. Často může hrát roli jen postavení chodidel/rukou. Po absolvování několika lekcí a vybudování správných návyků tento problém – i přes se stále potící dlaně a chodidla – většinou zmizí. Pokud cvičíte dobře, budete se potit i po deseti letech pravidelného cvičení ;-) Proto, pokud zvažujete zakoupení speciálních rukavic nebo bot, spíše bych doporučil v pozici trochu ubrat, místo hnát se hned do maximálního protažení a postupně přidávat.

Druhým řešením je ušetřené peníze za rukavice a boty raději investovat do bavlněné podložky, kterou položíte na tu klasickou neklouzavou nebo pro ty, kteří holdují spíše moderním pomůckám, doporučuji speciální neklouzavý ručník, kterým se rovněž přikryje „základní“ podložka. Pokud vám i na těchto typech podložek kloužou chodidla/ruce, stačí je jen v místě kontaktu pokropit vodou.

 

3. Můžu při lekci pít?
Zřejmě bylo myšleno pít vodu, aby člověk nedopadl takto :-)

drunk yoga

Pokud jde o to, že jste z jiných sportů zvyklí pravidelně doplňovat tekutiny, při józe nejen, že nemusíte, ale ani byste neměli. Přijímáním tekutin totiž dochází k ochlazování a to je přesně to, co nechceme (minimálně tedy v power józe, v ashtanze a v bikram józe). Od začátku lekce totiž pracujeme na tom, abychom tělo dostali „do varu“, zahřáli se. Za prvé proto, aby tělo začalo ve větším množství vylučovat toxiny a odpadové látky a za druhé proto, že protahováním za studena se přímo vystavujeme zranění.
Pokud se tedy potřebujete nutně napít, určitě se napijte. Postupně ale zkuste tuto potřebu snižovat (platí pouze pro jógu!), nakonec uvidíte, že je to jen o zvyku.

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů