JOGÍNE, NIKDY NECVIČ ÁSANY BEZ VINYASY [VAMANA RISHI]

Jednou z charakteristik cvičení ashtanga vinyasa jógy je, jak už samotné pojmenování napovídá, vinyasa. Element, který činí praxi ashtangy výjimečnou a současně odlišnou od ostatních fyzicky zaměřených škol.

Co to vlastně vinyasa je a jak vypadá, na to se podíváme v dnešním článku. Nejprve trocha teorie.

Vinyasa se v sanskrtu skládá ze dvou slov: vi (výjimečným/mimořádným způsobem/cestou) a nyasa (klást, aplikovat, řadit).

V praxi jsou vinyasy kroky/pohyby, které vedou k zaujetí jednotlivých ásan (jógových pozic) a také kroky, které od sebe jednotlivé ásany oddělují. Tyto pohyby jsou však specifické provázáním s dechem (nádechem či výdechem) – jinými slovy, žádný pohyb se neděje bez dechu. Tím se pohyb stává vědomou činností – takovou, na kterou je třeba se plně soustředit, vnímat ji. Ne proto, že bychom snad jinak pohyb nezvládli, ale proto, že tento způsob dělá z pohybu předmět koncentrace – umožňuje nám vymanit se z proudu myšlenek a „zastavit se“.

To je tedy, v doslovném překladu, ono kladení (jednotlivých pohybů)výjimečným způsobem neboli také často proklamované plynutí s dechem.

BAN pro každého

A jak vypadá vinyasa při cvičení ásan?

Řekli jsem si, že může jít o jednotlivé kroky, které vedou k zaujetí pozic. Vinyasa ale může označovat také komplex kroků, kterým jsou jednotlivé pozice odděleny.

1. Jednotlivé kroky

Například purvottanasana (pozice východního protažení) má 16 vinyas, přičemž samotná ásana se zaujímá při 9. vinyase. S každým nádechem či výdechem tedy uděláme jeden pohyb.

2. Komplex kroků

Jde sice stále o jednotlivé kroky, ale ty jsou seřazeny do sekvence, která je neměnná – v podstatě se jedná o pozdrav slunci.

Každá pozice působí na tělo víceméně odlišně a proto je vhodné nejprve ukončit procesy probíhající v jedné a teprve pak se pustit do další. V tomto případě to znamená absolvovat mezi každými dvěma pozicemi právě takový komplex kroků (viz videa níže).

Druhým důvodem k provádění vinyas jako komplexu pohybů je potřeba udržet tělo zahřáté – protahováním za studena totiž jen zvyšujeme pravděpodobnost zranění.

Pro přesnost je nutné doplnit, že vinyasy se jako soubor pohybů objevují převážně mezi pozicemi vsedě – pozice ve stoje jsou prokládány vzpřímeným stojem, známým jako samasthiti (viz video purvottanasana).

Následující videa demonstrují jak vypadá vinyasa ve formě celého pozdravu slunci (klasická vinyasa), tak v jeho obvyklejší, částečné podobě (walking-jumping vinyasa). Všechny ukázky obsahují popis jednotlivých kroků a nechybí ani zpomalená verze.

Klasická vinyasa – v tomto původním provedení se s vinyasami setkáme jen výjimečně, spíše se vyučuje jeho částečná forma, tedy ne až do stoje.

Na ambiciózním západě (USA) se po čase začaly cvičit vinyasy i mezi pravou a levou stranou jedné pozice. Naproti tomu někteří učitelé zase mezi pozicemi stejné řady (Janu sirsasana, Marichyasna) doporučují jen malé vinyasy (viz níže).

Malá vinyasa – Tajemstvím je naučit se sbalit celé tělo – čím více máte rozhýbaná kolena a kotníky a protažená záda a zadní stehna, tím snáz se sbalíte.

Váha by měla být více na prstech a dlaních místo na zápěstích

Vinyasa I (začátečníci) – Dojděte až kam vám tělo dovolí, pokaždé se pokuste dojít o něco dál. Cílem je dostat se až mezi ruce – na této hranici položte ruce za úroveň chodidel a posaďte se.

Vinyasa II (středně pokročilí) – Dojděte k rukám nejprve jednou, pak druhou nohou ať se zkříží, poté jednu vytáhněte a přidejte druhou, zatimco si sedáte na zem. S výdechem položte nohy dolů.

Vinyasa III (pokročilí) – Vytáhněte pánev vysoko – čím výš a blíž úrovně hlavy bude pánev, tím méně síly a rychlosti budete potřebovat a tím více prostoru budete mít k celému provedení. Jde o souhru paží, ramen a centra (břicho a spodní záda).

Stejně jako nás ásany učí jak uvolněně, vyváženě a bezbolestně stát, sedět nebo ležet, vinyasy nás učí se v tomto duchu mezi jednotlivými pozicemi pohybovat.

A i když se možná hned nebudeme cítit na dvacet (ovládání těla) a nebude úplně snadné udržet si nadhled, když se šéf, klient nebo partner rozběsní (kontrola mysli), stačí pár lekcí, abychom zjistili, jak spolehlivě systém zvaný ashtanga vinyasa funguje – lekce jógy jsou totiž jen tréninkem pro každodenní život.

Hudba: Velvet Sky – Oriental Theme
Za poskytnutí prostor děkuji World Class Fitness

 

Upozornění: Autor tohoto článku není jakkoliv odpovědný za případné škody či jiné újmy způsobené nesprávným používáním těchto technik, jakožto nerespektováním doporučení, návodů a rad zde uvedených. Každý čtenář si doporučení a rady zde uvedené vybral po duůkladném uvážení, s vědomím si vlastního rizika a odpovědnosti, a to zejména s ohledem na svůj zdravotní stav.
Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů