3 DŮVODY K NASTARTOVÁNÍ DENNÍ RUTINY A 4 ZPŮSOBY, ABY BYLA EFEKTIVNÍ

Rutina je nejen podkladem praxe ásan ashtanga vinyasa jógy, kde porozumění přichází s opakováním stále stejných ásan, ale také jedním z nejmocnějších nástrojů k vytvoření nových, užitečných návyků a opuštění těch starých, nepotřebných. Vice už ale dnešní článek, jehož původní znění naleznete zde.

Zvedněte ruku… Komu se nedaří vnést strukturu do svého dne (a do svého života)?

Jojo, byla bych to já a všechny další váta-typy (dle ajurvédy, pozn. překladatele) okolo. Podle ajurvédy je každodenní rutina základním kamenem zdravého života. Uvědomila jsem si, že i nepatrná struktura (převlečená za rutinu), může způsobit obrovský rozdíl v mé produktivitě, zdraví a štěstí. Ptáte se jak je to možné?

1. Rutina se postará, aby byly ty důležité věci v našem životě udělány
Kolik času denně strávíte záležitostmi, na kterých nejvíce záleží? Rodina, přátelé, osobní péče, jídlo, spánek a nadšené spojení se světem – to jsou oblasti, které nás naplňují a podporují nejvíce. Přesto se ale jedná o oblasti, které, jak se zdá, stojí v pozadí naší každodenní zaneprázdněnosti. Vytvoření pravidelné rutiny, která zahrnuje záležitosti, jenž vás vyživují mentálně, emocionálně i psychicky, je velmi mocný a nezbytný způsob, jak si udržet svou „nádrž“ a svůj život šťastný a naplněný.

2. Rutina zbavuje stresu
Většina z nás zažívá denně nějakou formu stresu. Věc je v tom, že už si ani neuvědomujeme, že jde o stres. Činění rozhodnutí, zejména unáhlených rozhodnutí, pocit pochyb nebo viny, koordinování harmonogramů za pochodu, ale i požádání o pomoc, jsou jen některé z každodenních situací, zahrnující menší či větší složky stresu. Rutina zbavuje neznáma a v některých ze zmíněných situacích může pomoci redukovat stres tím, že poskytne pevný mentální/emocionální bod, který může být mnoha situacích záchranným člunem.

BAN stres

3. Rutina vám umožní sladit se s životními cykly
Život ubíhá tak rychle, že máme jen stěží čas uvědomit si své vlastní proměny. Ajurvéda prohlašuje, že vše, co se děje okolo nás, ovlivňuje také náš vnitřní svět. To znamená, že se uvnitř i navenek měníme stejně, jako se den ode dne a sezónu od sezóny mění naše okolí. Kdo to věděl?!

Rutina nám ve skutečnosti umožňuje pozorovat změny. Poskytuje nám pravidelné kontrolní body, kterými můžeme pozorovat způsoby „jakými můžeme vytvořit“ a „jakými vytváříme“ rovnováhu mezi vnitřním a vnějším světem. Nebo možná ještě lépe – rutina nám poskytuje příležitost pozorovat své proměny a těšit se z nich.

JAK TO ZAŘÍDIT, ABY NÁM RUTINA VYDRŽELA
Teď si asi říkáte, jo, už jsem si párkrát nějakou rutinu vytvořil, ale nikdy se mi nepodařilo udržet si ji příliš dlouho. Takových nás tady asi bude víc. Ale jeden z hlavních důvodů, proč si rutině neudržíme je, že zapomeneme vzít v úvahu několik jednoduchých věcí. Zde je jejich rychlé připomenutí:
1. OPRAVDU si ujasněte výhody
Každá akce, kterou v životě uděláte přinese nějakou odměnu. Ať už jde o způsobení radosti nebo vyhnutí se bolesti, pro každou jednotlivou akci, kterou podnikneme (nebo nepodnikneme), vždy existuje nějaký důvod. Klíčem k udržení rutiny je ujasnit si, CO bude výsledkem naší akce. OPRAVDU si ujasnit. Jak vaše rutina podporuje to, co je ve vašem životě důležité? Jak každý aspekt vaší rutiny zapadá do toho, čemu věříte? To jsou otázky, na které byste měli znát odpověď, pokud chcete rutinu, která vás opravdu podpoří.

2. Zjednodušujte
Není důvod věci příliš komplikovat nebo se snažit získat kontrolu nad každým aspektem vašeho dne. Začněte s několika jednoduchými úkoly nebo aktivitami začleněnými do klíčových úseků vašeho dne. A dopřejte si v takové rutině dostatek flexibility, abyste si mohli být jisti, že od těchto aktivit neupustíte, když nastanou nějaké změny (a vy víte, že změny časem nastanou).

3. Sepište si to
Nejsnazším způsobem, jak začít (a udržet si) svou rutinu, je zapsat si ji. Udělejte si kontrolní seznam nebo nějaké poznámky do svého deníku. Buďte naprosto jasně srozuměni s tím, k čemu jste se zavázali, že uděláte, takže si vždy budete vědomi, kdy na svých závazcích pracujete a kdy ne (při tom můžete pracovat na jejich zlepšení).

4. Buďte kdykoliv připraveni
Jedním z klíčů, jak vytvořit nové návyky, je porozumění jejich spouštěčům. Ne každý aspekt nové rutiny může být načasován na určitou hodinu. A protože flexibilita je klíčem k funkční rutině, je důležité vytvořit si takový spouštěč, který vám napoví, kdy je čas na ten zdravý návyk nebo úkol. Spouštěčem může být cokoliv od části dne (jako čas oběda nebo večer), po předcházející aktivitu (jako vstávání). Vytvořením spouštěčů pro jednotlivé aktivity své rutiny, jí dodáme flexibilitu, která je potřebná pro to, aby rutina fungovala dlouhodobě.

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů