5 PŘÍKLADŮ JAK JÓGA MŮŽE POMOCI K LEPŠÍ KOORDINACI

Odkládáte svou první lekci, protože se obáváte, že v některé z ásan upadnete nebo odhalíte svou neohebnost v místnosti plné jogínů? To je v pořádku, byla jsem na tom stejně.

Originální anglickou verzi článku naleznete zde.

Jógu jsem odmítala roky, protože jsem byla přesvědčená, že všichni ostatní cvičící jsou silní a že já jsem příliš nemotorná a mám příliš velké sklony ke zranění, než abych se zúčastnila. Ve skutečnosti však existují lekce s různou úrovní pokročilosti a lidé, kteří považují sebe samé za nemotorné jsou možná právě ti, kteří mohou z lekcí vytěžit nejvíce.

V posledních dekádách popularita jógy doslova explodovala. Dnes jógu praktikuje okolo 11 miliónů američanů a jak jsem již zmínila, jsou to lidé na různých úrovních. Stejně tak i důvody, kvůli kterým praktikují jógu, se liší – uvolnění stresu, zlepšení fyzické odolnosti, meditace, lepší spánek a samozřejmě, stát se bystřejším.
Jóga nás učí uvědomovat si, jak naše tělo odpovídá na pohyb, takže jde zároveň o skvělou cestu, jak zlepšit svou koordinaci. Zde je jen několik málo konkrétních příkladů, jak vám může jóga pomoci k lepší koordinaci.

1. Rozvoj vnímání pohybu těla
Protože jóga vyžaduje neustálou koncentraci na pohyb, její praxe vám může poskytnout lepší porozumění právě pohybu. Tak zlepšíte sebe-vnímání a taky smysl pro to, kde se tělo v prostoru nachází, takže se dokážete hýbat, aniž byste strávili mnoho času rozhlížením se, kam dáváte nohy nebo ruce. Můžete tak například mnohem snadněji sejít schodiště, aniž byste se dívali, kam dáváte nohy (ovšem nedoporučuji úplně přestat vnímat své okolí).

2. Zlepšete svou rovnováhu
Práce na rovnováze je důležitá v každém věku, abychom zabránili zranění (také například abychom se vyhli ztrapnění, když třeba zakopneme v kanceláři plné lidí). Jóga zahrnuje držení celé řady pozic, které posilují vaše svaly a zlepšují vaši celkovou rovnováhu .
Pozice, které vyžadují dřep nebo výpad, jsou skvělé pro vybudování svalů nohou a pozice stromu, hory a trojúhelníku jsou skvělé pro trénování rovnováhy všeobecně. Využijte tyto pozice, abyste si byli více vědomi vašeho centra gravitace, uvidíte, jak dlouho dokážete držet pozici, aniž byste se viklali.

BAN pro každého

3. Posilněte svůj core
Mít silný core (zejména svaly břicha, spodních zad a svaly pánevního dna) pomáhá jak s rovnováhou v pozici, tak se sebedůvěrou, protože pozici uděláte korektně a zárověň snížíte svou náchylnost ke zranění. Core spojuje vrchní a spodní polovinu těla, takže v podstatě všechny pohyby z core buď vycházejí nebo jím procházejí. Pokud je váš core slabý, pravděpodobně vám nedovolí dělat pohyby v jejich možném plném rozsahu nebo budete bojovat s rovnohváhou. Téměř všechny jógové pozice rozvíjejí do určité míry sílu vašeho core, ovšem pes tváří vzhůru, pes tváří dolů a pozice prkna jsou obzvláště prospěšné.

4. Staňte se ohebnějšími
Felxibilita není jen pro gymnasty. I když jste se nikdy před tím nedokázali chytit za chodidla, jóga může pomoci zlepšit flexibilitu a rozsah pohybu. Jedna z příčin neohebnosti je kyselina mléčná, která vzniká svalovou prací a zapříčiňuje ztuhlost. Jóga svaly protahuje, což uvolňuje kyselinu mléčnou a způsobuje, že se vaše tělo cítí uvolněne a všechny tekutiny proudí tak, jak mají.

5. Zhubněte a tonizujte své tělo
Možná pozorujete, že je vaše nemotornost způsobena nošením nadbytečných kil. Pravidelné cvičení jógy vám může pomoci taková kila shodit a rozvinout správný tonus těla, což přispěje k posílení vaší sebedůvěry a zdůraznění vašeho půvabu. Zkuste druh jógy, který se zaměřuje spíše na plynulý pohyb – jako ashtanga nebo power yoga – abyste zvýšili svou tepovou frekvenci a spálili více kalorií. Nebo zkombinujte jógu s jinou fyzickou aktivitou, jeko běh nebo kolo, abyste maximalizovali kondiční účinky.

Nebojte se jógy
Pokud vám jóga začala znít přitažlivěji, ale stále jste trochu nervózní když přijde řeč na první lekci, vyzkoušejte lekci pro začátečníky. Hatha jóga, která se zaměřuje více na držení základních pozic a pohyby jsou prováděny v mírném tempu, je často výborným výchozím bodem. Jakmile získáte více sebedůvěry a rozvinete svou koordinaci, rozhlédněte se po dalších druzích jógy a vyberte si takový, který rezonuje s vašimi zájmy a cíli. Jóga není něco, čeho je třeba se obávat, je to něco, co bychom si měli osvojit, abychom se stali pohotovějšími.

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů