10 VĚCÍ, KTERÉ BY MÍ STUDENTI MĚLI VĚDĚT – Díl 2.

V druhém díle nás čeká druhá polovina seznamu 10 postřehů, které před časem sepsala učitelka Stephanie Carter pro své studenty. První díl naleznete zde a já jen dodávám, že se se Stephanieninymi slovy ztotožňuji a to nejen směrem k těm, kteří navštěvují mé lekce, ale ke všem, kteří jógu cvičí. A podle citace jednoho mého známého, zřejmě i ke všem sportovcům: „Místo podložky jsem si představil naloženou benchovou tyč a taky to jde.“ ;-)

6. Pozice vám mají sloužit, ne naopak
Dělá mi starosti, když vidím, jak se usilovně snažíte zamotat se do pozice, s přespříliš vyhrbenými zády a křičícími ploténkami (meziobratlovými). Pozice jsou tady proto, aby vás udělaly zdravějšími, probudily vás a pomohly vaši mysl a tělo připravit na něco důležitějšího, než co se odehrává na podložce. Připouštím, že to občas dělám také – beru pozice jako nějaké mistrovství světa v ásanách – ale měli bychom mít na paměti, že za dvacet let nám bude jedno, jestli uděláme Eka Pada Sirsasanu (noha za krkem) nebo ne, co nám ale jedno nebude, je to, zda budeme potřebovat operaci kyčlí. Někdy si jen potřebujeme připomenout, co je tím hlavním důvodem, pro který cvičíme. Pokud vaše cvičení slouží pozici, cvičíte pro ego.

BAN stres

7. Dech je opravdu důležitý
Vím, že při všem tom mluvení o dýchání jsou lidi často nedočkaví. Mrzelo mě, když mně jedna kamarádka pověděla, že si cvičící na její lekci stěžovali na její připomínání dýchání. „My chceme makat!“ říkali. Chápu a taky mně chvíli trvalo, než mně došlo, jak důležité dýchání je. Ale bez důrazu na dech děláte jen nějaké kondiční cvičení. Vědomé dýchání pomáhá zkoncentrovat mysl, zklidnit nervový systém, být více uvědomělými a kromě jiného vám také brání, abyste si způsobili úraz.

8. Vězte, že nikdo z nás (obzvlášť já) si nepamatuje tohle všechno neustále
Všichni jsme někdy potrhlí, plní pochybností o nás samotných, neschopni zaměřit se na dech nebo na cokoliv jiného. Nejste sami a nejste kvůli tomu o nic menšími jógíny. Naštěstí, nikdo neříká, že musíme být perfektní, když kráčíme po téhle cestě.

9. Úspěch mne, jako učitelky, existuje díky vám
Je pro mě vzrušující, sledovat váš pokrok a jsem poctěna, že mohu být součástí vaší praxe. Když vím, že na něčem pracujete, miluju, když vám s tím mohu pomoci. Tak prosím neváhejte a dejte mně vědět, pokud chcete pomoci, máte obavy nebo pokud se vám opravdu líbilo to skvělé zahřátí, které jsme dnes dělali. Cením si našeho vztahu; dělá ze mě lepší učitelku a dělá učení tolik naplňující.

10. Pokud dokážete přenést svou jógu (a vše z výše zmíněného) do obtížných a neuspořádaných částí svého života, pak děláte opravdovou jógu.
Gratuluji, právě jste postoupili na skutečně pokročilou úroveň: život.

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů