Podložka na jógu

Už když jsem se s jógou setkal poprvé, nejvíce mě na ní zaujalo, že k ní nic nepotřebujete. Jógu může cvičit každý (kdo má zájem) a kdekoliv a nemusí k tomu mít vybavení za tisíce.

Možná jedinou výjimkou je podložka na jógu. Pomůže vám (hlavně na začátku) uvědomit si postavení chodidel a rukou, aby pozice byla vždysymetrická a nevytvářeli jste si dysbalanci nebo se naopak začali zbavovat těch, kterými již případně tělo disponuje.

Pokud budete cvičit styl spíše statický, vystačí vám klasická pěnová karimatka. Pokud vás ale nebaví, jak se neustále kroutí nebo dáváte přednost především (dynamické) praxi ásan, bude se vám hodit nějaká "gumová" podložka. Kdo zkoumal nabídku, zjistil, že existuje celá řada - od PVC až po jutové a kaučukové, s tím, že přes ně se dají přehodit ještě bavlněné nebo různé yoga towel (jógové ručníky, které někdy mají z jedné strany ještě protiskluzovou úpravu).

OPRAVDU NEKLOUZAVÁ
Možná jste si již nějakou podložku koupili a radovali jste se, jak jste dobře pochodili, když stále jen stovku. Při prvních ásanách jste ale pravděpodobně zjistili, že se taková podložka neustále smýká a že materiál je podobný spíše pěně, takže je sice lehká, ale pro cvičení nic moc. Jednoduchým měřítkem, při výběru mezi levnějšími podložkami je proto váha, zvlášť pokud kupujete pře internet - pokud má podložka okolo jednoho kilogramu, pak by měla být dostačující. Cokoliv pod kilogram bude právě spíše pěna (uvažované rozměry jsou v tomto případě okolo 175x61cm s tloušťkou 4mm).

Taky je třeba dodat, že většina takovýchto levnějších podložek (200 - 500,- Kč) má na sobě ještě z továrny určitou vrstvu, která ze začátku může způsobovat lehkou kluzkost, ale tato vrstva během pár cvičení zmizí.

ODOLNOST
Pokud chcete do podložky zainvestovat více, nabízí se volba mezi jutovou nebo kaučukovou. Obě jsou těžší (až 2kg), ale drží perfektně. Jsousicetaké odolnější, ale pravdou je, že pokud cvičíte několikrát týdně a některý z těch dynamičtějších stylů, prodře se vám časem podložka za dva tisíce i za dvě stovky.

Jste-li ale nakloněni určitému cenovému kompromisu, doporučuji levnější podložku a na ni buď zmíněný yoga towel nebo bavlněnou podložku (ideálně přímo z Indie, kde stojí pár stovek). Za prvé můžete tuto "překryvnou vrstvu" prát bez problémů v pračce a za druhé budete cvičit na mnohem příjemnějším povrchu, než samotná jutě nebo gumě.

TLOUŠŤKA
Vetšina podložek má tloušťku okolo 3-4 mm a ta je také nejvhodnější. Tlustší podložky (6 a více mm) se sice hodí v případech, kdy je tělo spíše kostnatější konstituce, ale zase se na nich hůř udržují balanční pozice.